A Baptista Teológiai Akadémia (továbbiakban BTA) a Nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. tv. 1.sz. melléklete szerint Magyarországon államilag elismert nem állami fenntartású főiskola, melynek fenntartója a Magyarországi Baptista Egyház.
A BTA autonóm tudományművelő, értékközvetítő és személyiségfejlesztő intézmény, amely a rá vonatkozó fenntartói útmutatások keretein belül a hatályos jogszabályok szerint, minőségügyi alapelveire épülő minőségpolitikájával összhangban, a főiskola hagyományait követve és folyamatos megújulásra nyitottan működik.
A főiskola teológiai tanítás tekintetében a konzervatív irány elkötelezettje, vallja a teljes Szentírás ihletettségét és üzenetének mindenkori és egyetemes érvényét. Az oktatás módszertanában kutatja, biblikusan reflektálja és lehetőség szerint innovatív módon alkalmazza a korszerű formákat.
A BTA küldetésének centrumában Jézus Krisztus misszióparancsa áll: „…tegyetek tanítvánnyá minden népet…” (Máté evangéliuma 28. rész, 19. vers) A tanítvánnyá tétel három lelkiségi területe – tanítvánnyá lenni, tanítványként élni, tanítvánnyá tenni – szerves egységgé válik a főiskola oktatási programjában és szándékaink szerint beépül a hallgatói életpályába, úgy, mint elköteleződés, lelki növekedés és szolgálatra készülés, mindenkinek szükségei szerint.
A tanítványság elve meghatározza az oktatók és hallgatók kapcsolatát, amely mester és a tanítvány viszonnyá épül, a hallgatók és az oktatók közösségének az alapja a keresztyén testvériség, mely a befogadó szeretetben és az szolidáris támogatásban is megnyilvánul. A BTA oktatóinak és hallgatóinak önkéntes lelkiismereti szabadságukból fakadó kötelezettségére építve segíti a hallgatók hitre jutását, lelki növekedését és személyiségfejlődését, valamint támogatja az oktatók és munkatársak szakmai és lelki közösség fejlődését.
A főiskola a klasszikus felsőoktatási triász – oktatás, tudományos kutatás, társadalmi felelősségvállalás – mindhárom elemét küldetése alapelvének tekinti és folyamatosan érvényre juttatja a működés minden területén.
A BTA stratégiájában fontosnak tartja, hogy az elméleti tárgyak oktatása és a gyülekezeti és intézményi gyakorlatok együtt eredményezzék, hogy a végzős hallgatók megfelelő kompetenciákkal rendelkezzenek az egyházi szolgálatban vagy a civil teológusként betöltött hívatásukban.
A főiskola együttműködik a fenntartó egyház gyülekezeteivel és intézményeivel, valamint a hazai és nemzetközi felsőoktatási intézményekkel. A nemzetköziesítés folyamatában a korábbi oktatási, kutatási és missziói kapcsolatok mellett új partnerségek építésére törekszik, amelyek támogatják a küldetés hatékonyabb betöltését.